یک ابزار مبتنی بر وب برای کمک به افراد دیابتی روزه‌دار

با شروع ماه رمضان که امسال از 26 ماه مه آغاز شده است، کارشناسان پزشکی به بیماران مبتلا به دیابت و پزشکان آنها در مورد خطرات ناشی از بیش از 16 ساعت روزه‌داری متوالی در روز که به مدت یکماه به طول می‌انجامد، هشدار دادند. آنها یک ابزار مبتنی بر وب را برای کمک به این افراد به منظور داشتن یک روزه‌داری بی خطر معرفی نمودند.

 از حدود 1.6میلیارد مسلمان در جهان، 148 میلیون نفر از آنها به دیابت مبتلا هستند و تعداد مبتلایان به بیماری دیابت در میان مسلمانان با سرعتی بیش از جمعیت غیر مسلمان در حال افزایش است.

دکتر اسامه حمدی، مدیر بخش پزشکی برنامه‌ی بالینی چاقی و مدیر برنامه‌ی بستری بیماران در مرکز دیابت جاسلین در دانشکده‌ی پزشکی هاروارد، با ارائه ی نتایج پژوهش خود در مورد روزه‌داری و دیابت در کنفرانس انجمن غدد بالینی آمریکا در Austin گفت: در آمریکا حدود 3.3میلیون نفر مسلمان وجود دارد، اثرات روزه‌داری در ماه رمضان- که در آن خوردن غذا و آب از طلوع خورشید تا غروب آفتاب ممنوع است- می‌تواند  شامل دهیدراسیون، هیپوگلایسمی در طول ساعات روزه‌داری و هایپرگلایسمی پس از افطار باشد.

در هنگام افطار، فرد به دلیل گرسنگی ممکن است بسرعت حجم زیادی از غذا با انرژی بیش از 1500 کالری که شامل دسرهای شیرین نیز می‌باشد را مصرف کند، بهمین دلیل کنترل قند خون بیماران مبتلا به دیابت در حین ساعات روزه داری و پس از افطار مشکل است.

او افزود: خطر کتواسیدوز دیابتی هنگامیکه به دلیل کمبود قند، اجسام کتونی در بدن تجمع می‌یابند، در طول روزه‌داری 4 تا 5 برابر افزایش می یابد این عارضه سبب ضعف، گیجی و استفراغ (که می‌تواند کشنده باشد) می‌گردد. از آنجائیکه در حال حاضر ماه رمضان در ماه‌ گرم سال است خطر دهیدراسیون افزایش می یابد.

بسیاری از پزشکان برای بیماران خود روزه داری را مجاز نمی دانند، اما داده‌های موجود نشان می‌دهد که 44 درصد از این افراد برای حداقل 14 روز در طول ماه رمضان روزه می‌گیرند. بر اساس مطالعه ی CREED که در سال 2010 انجام گردید، 94.2 درصد از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 برای حداقل 15 روز و 63.6 درصد از آنها تمام روزهای ماه رمضان را روزه می گیرند.

علاوه بر اینکه به بیماران توصیه می‌شود که برای تغییرات لازم در دوز دارویی خود و مشورت در مورد اجازه‌ی روزه‌داری به پزشک خود مراجعه کنند( زیرا بسیاری از بیماران در معرض خطر بسیار بالایی هستند و به هیچ وجه قادر به روزه گرفتن نیستند)، آنها می‌توانند به سایت DarAlliance.org، به برنامه‌ی مدیریت دیابت و برنامه‌ی غذایی رمضان که توسط پزشکان تنظیم شده و توسط رهبران دینی تایید شده است، مراجعه کرده و اطلاعات و کمک‌های لازم را دریافت کنند.

کاربران می‌توانند در یکی از 29 کشور مسلمان با ورود به این سایت، اطلاعات پزشکی   (دستورالعمل‌هایی برای کارشناسان پزشکی برای مدیریت بیماران در ماه مبارک رمضان) و یا اطلاعات بیماران، را انتخاب کرده و نمونه های وعده‌های غذایی که در طول ماه رمضان ایمن وسالم هستند و توصیه‌هایی برای نظارت بر مقدار قند خون، مدیریت وزن با ورزش و تنظیم انسولین را دریافت کنند.

دکتر حمدی همچنین توصیه می‌کند که بیماران، قبل از ماه رمضان 3 روز متوالی را روزه گرفته و دوز انسولین خود را با کمک پزشکشان تنظیم کنند.

منبع:

www.endocrineweb.com/news/diabetes/57623-ramadan-fasting-can-be-dangerous-muslim-diabetics-new-website-helps